Abordarea disciplinelor STEM in ciclul primar

Învățământul primar sau ciclul primar este prima etapă din învățământul obligatoriu și are ca obiectiv principal crearea de oportunități egale pentru toți copiii, pentru a realiza o dezvoltare cognitivă, emoțională și psihomotorie echilibrată, adaptată nevoilor individuale.

Drept urmare, încă din anii micii școlarități trebuie să formăm elevii care vor deveni experții STEM din viitor, iar acest lucru nu se poate realiza printr-o abordare clasică monodisciplinară. Problemele vieții actuale și solicitările adresate învățământului contemporan sunt din ce în ce mai complexe și variate, dat fiind accelerarea procesului de cunoaștere și interacțiunea constantă dintre științe și alte domenii ale cunoașterii care implică necesitatea abordării integrate de la vârste fragede.

Ce este educația STEM?

Educația de tip STEM/STEAM/STREAM este un concept relativ nou în cadrul sistemului de învățământ românesc. Ideea educației STEM vine de pe continentul american ca urmare a cerințelor tot mai mari în ceea ce privește pregătirea tinerilor pentru inserția activă în viața socială, inserție care solicită tot mai mult experți în carierele STEM.

Acronimul STEM vine din limba engleză făcând referire la disciplinele științe, tehnologii, inginerie și matematică, la nivelul țării noastre este folosit și acronimul ȘTIM (științe, tehnologii, inginerie și matematică).

Mai apoi au apărut două noi concepte, STEAM, care mai include artele pe lângă disciplinele anterior menționate sau o variantă mai extinsă STREAM, care conține reading-ul/înțelegerea textelor scrise. La nivelul ciclului primar educația STREAM este necesară, deoarece acoperă toate disciplinele studiate la clasă și propune o abordare integrată care oferă copilului o perspectivă holistică a realității înconjurătoare, stimulând creativitatea și imaginația micilor școlari prin surprinderea relațiilor cauzale dintre obiecte și fenomene.

Rodger Bybee spunea că „O adevărată educație STEM ar trebui să sporească înțelegerea elevilor despre cum funcționează lucrurile și să-și îmbunătățească utilizarea tehnologiilor. Educația STEM ar trebui să introducă, de asemenea, mai multe inginerii în timpul învățământului preuniversitar.” (Rodger W. Bybee, 2010)

Care sunt beneficiile educației STEM?

În urma analizei studiilor asupra modului în care profesorii percep educația de tip STEM, se constată faptul că aceștia au observat o motivație ridicată a elevilor în timpul procesului educațional, iar realizările academice ale acestora sunt în creștere, simțindu-se mai stăpâni și siguri pe ei. Un aspect foarte important subliniat de către profesorii implicați în predare de tip STEM este legat de dezvoltarea gândirii critice a elevilor. 

În concluzie STEM/STEAM/STREAM este un mod inovator de a gândi la nivelul ciclului primar in predarea matematicii și științei, prin valorificarea conexiunilor acestora cu tehnologia, ingineria și artele. Pentru o implementare cât mai corectă și facilă, profesorii ar trebui să beneficieze de cursuri dedicate activităților integrate STEM/STEAM/STREAM și de cursuri de cultură generală.

Copyright 2022 EducatieStem.ro –  Toate Drepturile Rezervate

Contact

Strada Soldat Alexandru Magatti nr. 13A

office@educatiestem.ro

0723 529 290